W związku ze stosowaniem Standardów Ochrony Małoletnich w obiekcie, dziecko przebywające na terenie obiektu jest zobowiązane do posiadania przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość.

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Villa Pallas
Preambuła

Mając na uwadze obowiązek prawny wynikający z zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz
treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka,
uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, Villa Pallas przyjmuje
do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich (również „SOM”, „Standardy”). Niniejszy
dokument stanowi zbiór zasad
i procedur stosowanych, w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Villi Pallas,
dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom,
z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
Standardy Ochrony Małoletnich w Villa Pallas są realizowane w oparciu
o niżej wymienione zasady:

• Villa Pallas prowadzi swoją działalność operacyjną z poszanowaniem
praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
• Villa Pallas uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie
odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
• Villa Pallas w szczególności podkreśla istotność prawnego i
społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku
podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić
swoich pracowników w tym zakresie.
Słowniczek:

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:

• Obiekty turystyczne – obiekty hotelarskie oraz inne obiekty, w
których są świadczone usługi hotelarskie określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997
r.
o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników
turystycznych.
• Dziecko/małoletni – na potrzeby niniejszych standardów przyjmuje się,
że dzieckiem, jest każda osoba, która nie ukończyła 18 r. ż.
• Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo
opiekun; rodzic zastępczy; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do
reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych).
• Obca osoba dorosła – każda osoba powyżej 18 r. ż., która nie jest dla
dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.

• Krzywdzenie dziecka – należy rozumieć jako zachowanie, które może
stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę,
w tym pracownika podmiotu, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego
zaniedbywanie; każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki,
instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub
bezczynności, które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dzieci i/lub zakłócają
ich optymalny rozwój.
• Formy przemocy wobec dziecka:
• Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko
doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta
następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej
osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim
władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub
jednorazową.
• Przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna,
szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno
działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną,
zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu,
oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje
z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic
psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem.
• Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w
aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią
świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w
ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub
obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do
czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a
innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w
relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również
formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego
nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach
seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych
lub politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Szczególne zagrożenie
wyzyskiwaniem seksualnym zachodzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożenie
wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów (definicja za
Biuletynem ONZ ST/SGB/2003/13).
• Zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne
niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub
nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia
i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą,
która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.
• Przestępstwo na szkodę dziecka – wszystkie przestępstwa, jakie
mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które
mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne
z art. 200 kodeku karnego). Z uwagi na specyfikę obiektów zakwaterowania, w
których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których
najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności
seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kk), seksualne
wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie
zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby

poniżej 15 r.ż. (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków
porozumiewania się na odległość – art. 200a kk).
• Inne formy krzywdzenia dziecka niż popełnienie przestępstwa na
jego szkodę – wszystkie formy przemocy stosowane wobec dziecka, które nie
spełniają znamion przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego (np. krzyk,
poniżanie, szarpanie, wyzywanie, zaniedbywanie potrzeb, itp.).
• Pracownik to osoba zatrudniona na umowę o pracę lub świadcząca
pracę na podstawie zbliżonej umowy (np. zlecenie, B2B, umowa o dzieło), a także
stażysta, praktykant, wolontariusz itp.
• Pracownikiem zatrudnionym do pracy z dziećmi jest każda osoba
wykonująca zadania bądź delegowana do wykonywania zadań związanych z
wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad
psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych
zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
• Przedsiębiorca – organ/podmiot/osoba zarządzająca danym obiektem
lub siecią obiektów, odpowiedzialna za właściwe funkcjonowanie obiektu pod
względem formalnym.

ROZDZIAŁ I. PRACOWNICY OBIEKTU

Villa Pallas zobowiązuje się edukować swoich pracowników na temat okoliczności
wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w
zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. Obiekt
może realizować ww. edukację poprzez różne formy szkolenia np.: szkolenia
zewnętrzne, wewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne wypracowane przez hotel i
dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie, wypracowane
przez inne organizacje.
• Każdy pracownik, przed dopuszczeniem do pracy, jest zapoznawany z
SOM, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem
do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie.
• Villa Pallas zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z
niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
dostosowując wytyczne z Załącznika nr 12 do specyfiki i zakresu działania obiektu.

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi

• Osoby pracujące z dziećmi muszą wykazać w historii swojego
zatrudnienia, że
w przeszłości nie skrzywdziły żadnego dziecka.
• Każdą osobę zatrudnianą/delegowaną przez Villa Pallas do pracy
z dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym. Dotyczy to również pracowników niepełnoletnich, czyli poniżej 18 r. ż.
Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania
osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt
osobowych osoby sprawdzanej.
• Ponadto każda osoba zatrudniana/delegowana do pracy z dziećmi musi
dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw
określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu

narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające
tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
• Jeżeli osoba zatrudniana/delegowana posiada obywatelstwo inne niż
polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego
państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub
wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego,
jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
• Od osoby zatrudnianej/delegowanej należy również pobrać
oświadczenie
o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita
Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
• Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o
niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru
karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem
odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie.
• Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności
karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia.
• W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych obiekt
powinien zawrzeć w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi
egzekwowanie odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania przez tenże podmiot
pracowników, pod kątem ich bezpieczeństwa wobec dzieci. Zapis umożliwi obiektowi
kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia
umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem
warunków umowy w tym zakresie.
Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Standardów

Ochrony Małoletnich

• Nadzór nad stosowaniem SOM prowadzi Przedsiębiorca.
• Przedsiębiorca powołuje koordynatora ds. SOM (w dalszej części
dokumentu zwany „Koordynatorem”).
• Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z
treścią SOM oraz monitorowanie ich stosowania w Villa Pallas .
• Koordynator organizuje i dokumentuje proces edukacji pracowników
w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w obiekcie dziecko może
być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie
sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez obiekt.
• Koordynator opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie
związane
z krzywdzeniem dziecka na terenie obiektu w dokumencie, który jest stworzony do
tego celu (np. dziennik zdarzeń lub rejestr interwencji).
• W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia
przestępstwa, Koordynator jest odpowiedzialny za zabezpieczenie dowodów, w tym
nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb w formie kopii listem
poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
• Koordynator jest odpowiedzialny za prowadzenie procedury, w
sytuacji, kiedy doszło do skrzywdzenia dziecka przez pracownika obiektu lub inną

osobę dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Villa Pallas lecz przez
podmiot trzeci.
• Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację
SOM oraz ich dostępność zarówno dla pracowników, gości jak i innych podmiotów
współpracujących z obiektem.
• Dane koordynatora : Magdalena Wyrwa, tel 507 652 789, godziny
pracy – poniedziałek-piętek 8:00-16:00

Zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko
• Do stosowania poniższych zasad zobowiązani są wszyscy pracownicy
Villa Pallas , również inne osoby dorosłe, które mają kontakt z dziećmi na terenie
obiektu, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą obiektu.
• Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez
pracowników mających kontakt z dziećmi znajdującymi się na terenie Villa Pallas
jest traktowanie dziecka z szacunkiem i uwzględnianie jego godności i potrzeb.
• Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników i inne osoby
dorosłe wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Zachowania i praktyki oczekiwane od pracowników
• W komunikacji z dzieckiem zachowuj cierpliwość i szacunek.
• Słuchaj uważnie dziecka i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do
jego wieku i danej sytuacji. Komunikując się z dzieckiem staraj się, by twoja twarz
była na poziomie twarzy dziecka.
• Zapewnij dziecko, że jeśli czuje się niekomfortowo z jakąś sytuacją,
może o tym powiedzieć tobie lub innej wskazanej osobie i uzyskać pomoc.
• Poinformuj dziecko, gdzie w obiekcie znajdują się SOM w wersji dla
niego zrozumiałej. Zapewnij, że jeśli będzie miało pytania, może się zgłosić do ciebie
lub innej wyznaczonej osoby.
• Przestrzegaj równego traktowania dzieci bez względu na ich płeć,
orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny,
kulturowy, religijny i światopogląd.
• Zadbaj o bezpieczną przestrzeń. Jeśli w obszarze, w którym pracujesz
przebywają dzieci, upewnij się, że sprzęt i wyposażenie są używane w sposób zgodny
z przeznaczeniem, a otoczenie jest bezpieczne (zwróć uwagę na zabezpieczenia okien
i schodów, ograniczony dostęp do ruchliwych dróg, otwartej wody itd.).
• Jeśli widzisz dziecko/dzieci pozostawione bez opieki, a sytuacja może
wskazywać na zagrożenie bezpieczeństwa dziecka, podejmij działania, aby odnaleźć
rodzica/opiekuna.
Zachowania i praktyki niedopuszczalne ze strony pracowników w stosunku do dzieci
w obiekcie
• Nie wolno ci krzyczeć, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać
dziecka.
• Nie wolno ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób
naruszać integralności fizycznej dziecka, chyba, że występuje zagrożenie zdrowia lub
życia dziecka.

• Nie wolno ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji
romantycznych lub seksualnych ani składać mu nieodpowiednich propozycji.
Obejmuje to także seksualnie komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom
treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
• Nie wolno ci utrwalać wizerunku dziecka w celach prywatnych ani
służbowych (nagrywanie, fotografowanie) bez zgody rodziców/opiekunów dziecka i
zgody samego dziecka. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków dzieci. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy wizerunek dziecka stanowi jedynie
szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, wtedy zgoda
rodzica/opiekuna dziecka nie jest wymagana.
• Nie wolno ci nawiązywać kontaktu z dzieckiem poprzez prywatne
kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach
społecznościowych) ani spotykać się z dzieckiem poza miejscem pracy.
• Nie wolno ci proponować dziecku alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
nielegalnych substancji.
• Nigdy nie dotykaj dziecka, jeśli ono tego nie chce ani w sposób, który
może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub
sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę
odpowiedzialną w obiekcie za wdrażanie i monitorowanie SOM lub
bezpośredniego przełożonego.

ROZDZIAŁ II. PROCEDURA IDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS

REJESTRACJI W RECEPCJI

• Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest
ustalenie tożsamości dziecka przebywającego w obiekcie i jego relacji w stosunku do
osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie.
• Pracownik recepcji podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do
przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy
dziecku.
• Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby,
z którą przebywa w obiekcie, należy:

• poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument
potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad
dzieckiem. Przykładowe dokumenty mogące posłużyć identyfikacji to: dowód
osobisty, legitymacja szkolna, aplikacja mObywatel, Internetowe Konto
Pacjenta, orzeczenie sądu. W przypadku braku dokumentu tożsamości lub
odmowy jego okazania należy poprosić o podanie danych dziecka (imię,
nazwisko, adres, numer PESEL).
• W przypadku braku dokumentów wskazujących na
pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej lub odmowy ich okazania należy
zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko. Przykładowy schemat
rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2.
• Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym
dziecka, powinna zostać poproszona o okazanie dokumentu np. zgody
notarialnej rodzica na podróżowanie danej osoby z dzieckiem lub zgody
podpisanej przez rodzica dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu

jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu
tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad
dzieckiem.
Jeśli osoba dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów, należy
poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem
przygotowanym przez obiekt. Oświadczenie powinno zawierać dane
dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze
wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W
przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym
dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili
zgodę na opiekę nad dzieckiem.
• W przypadku odmowy ze strony osoby dorosłej okazania dokumentu
dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu
bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z Villa Pallas i że zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 13 maja 2016 roku pracownicy obiektu muszą stosować się do
przepisów z zakresu praw dziecka. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny
należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą
opieką.
• W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących
podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, a zwłaszcza gdy
odmawia on okazania dokumentu tożsamości lub dziecko nie posiada takiego
dokumentu, a także odmawia złożenia pisemnego oświadczenia, należy o tym
dyskretnie powiadomić przełożonego i pracowników ochrony (o ile są w tym czasie
na terenie obiektu) w taki sposób, aby nie wzbudzać podejrzeń (można np. powołać
się na konieczność skorzystania ze sprzętów na zapleczu recepcji, prosząc osobę
dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu, restauracji lub innym miejscu.)
• Od momentu, kiedy pojawią się pierwsze wątpliwości, zarówno
dziecko, jak
i osoba dorosła powinni być w miarę możliwości w zasięgu wzroku pracownika
obiektu i nie powinni zostawać sami.
• Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, przejmuje rozmowę
z osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
• W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o
popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie
policję. Dalej stosuje się procedurę jak w przypadku okoliczności wskazujących na
skrzywdzenie dziecka (patrz rozdział III).
• W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji
są pracownicy innych działów np. serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru
i restauracji, strefy relaksu, ochrony i in., powinni oni niezwłocznie zawiadomić
przełożonego, a w przypadku jego nieobecności – osobę decyzyjną, która podejmie
odpowiednie działania
• W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile
podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie
środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu
interwencji i zawiadamia policję.

ROZDZIAŁ III. PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI
WSKAZUJĄCYCH NA KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ

• Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
• dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,
• pracownik zaobserwował krzywdzenie,
• dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania,
zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w
zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na
krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w
pokoju osoby dorosłej.
• Pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie, że dziecko
przebywające w obiekcie jest lub zostało skrzywdzone, powinien niezwłocznie
zawiadomić przełożonego/osobę decyzyjną, która zawiadamia policję. W przypadku
istniejącego zagrożenia bezpieczeństwa dziecka, pracownik, który powziął
uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia dziecka niezwłocznie zawiadamia policję,
dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. Niezależnie od
powyższego pracownik zawiadamia o zdarzeniu Koordynatora Villa Pallas . •
Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz
osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
• W przypadku określonym w Kodeksie postępowania karnego można
dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do
czasu przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników
ochrony lub innych pracowników hotelu, którzy mogą dokonać takich czynności bez
narażenia swojego zdrowia lub życia.
• W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
Dziecko, w miarę możliwości powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu
przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia dziecka. Załącznik
nr 10
• W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia
przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy
(sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło
się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji. Należy wyjaśnić dziecku, dlaczego
zastosowano wobec niego takie ograniczenia.
• Po przejęciu dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z
monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i
przekazać je Koordynatorowi, który na wniosek służb przekaże ich kopię listem
poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
• Po interwencji należy zgłosić zdarzenie Koordynatorowi, który opisuje
je w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.
ROZDZIAŁ IV. PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB

STWIERDZENIA

KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA LUB INNĄ OSOBĘ

DOROSŁĄ

• W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika lub
inną osobę dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Villa Pallas lecz
przez podmiot trzeci, osoba, która powzięła tę informację powinna niezwłocznie
poinformować o tym fakcie Koordynatora, a pod jego nieobecność inną osobę
wyznaczoną do tego celu.
• Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła
wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na
numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce

pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę
decyzyjną, który powiadamia opiekunów/rodziców dziecka. Osoba, która powzięła
wiadomość o zdarzeniu informuje także Koordynatora telefonicznie.
• W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy
krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Koordynator, po powzięciu
informacji, powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności
wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków
zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności,
gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, Koordynator powinien
zarekomendować osobie kierującej obiektem adekwatne działania personalne w
stosunku do tego pracownika.
• Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia nie jest bezpośrednio
zatrudniona przez Villa Pallas lecz przez podmiot trzeci (np. outsourcing) wówczas
należy zarekomendować zakaz jej wstępu na teren Villa Pallas , a w razie potrzeby
rozwiązać z podmiotem trzecim umowę.
ROZDZIAŁ V. PROCEDURA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA
INNYCH FORM PRZEMOCY WOBEC DZIECKA PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA

PRAWNEGO LUB INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ
• W przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez
rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę dorosłą, z którą dziecko przebywa w
obiekcie, każdy pracownik będący świadkiem takiego krzywdzenia powinien na nie
stanowczo zareagować.
• Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła
wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na
numer alarmowy 112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce
pobytu dziecka oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę
decyzyjną. Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także
Koordynatora, co najmniej w formie mailowej/pisemnej.
• Jeżeli pracownik obiektu jest świadkiem przemocy fizycznej
zastosowanej wobec dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji
przemocy fizycznej) powinien starać się przerwać krzywdzenie i zareagować.
Możliwe formy i sposoby reagowania na krzywdzące zachowania rodzica/
opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka znajdują się w Załączniku nr 11.
• W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 r. ż. bez opieki, pracownik
który powziął informację o takim zdarzeniu, powinien powiadomić o tym fakcie
przełożonego. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji podejmuje decyzję o
dalszym postępowaniu, biorąc pod uwagę okoliczności i mając na względzie kontekst
zapisów Kodeksu Karnego i Kodeksu Wykroczeń. W zależności od tego przełożony
podejmuje próbę odnalezienia rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z
którą dziecko przebywa na terenie obiektu i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać
dziecka bez opieki. W sytuacji, kiedy odnalezienie rodzica/opiekuna prawnego lub
innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa w obiekcie nie jest możliwe, lub
rodzic/opiekun prawny/inna osoba dorosła nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki
nad dzieckiem, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. W każdym przypadku
należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.
ROZDZIAŁ V: MONITORING I EWALUACJA STANDARDÓW OCHRONY

MAŁOLETNICH

• Przedsiębiorca powołuje Koordynatora odpowiedzialnego za Standardy
Ochrony Małoletnich stosowane w Villa Pallas i umieszcza jego dane kontaktowe w
miejscu łatwo dostępnym dla pracowników oraz gości hotelu, w tym również dzieci.
• Przedsiębiorca określa zakres zadań oraz kompetencji Koordynatora w
zakresie przygotowania pracowników do stosowania zapisów SOM, zasad
przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposobu dokumentowania tych
czynności.
• Koordynator, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, raz na dwa
lata dokonuje monitoringu i ewaluacji SOM.
• Monitoring i ewaluacja obejmują weryfikację realizacji Standardów,
reagowanie na sygnały naruszenia zasad i procedur oraz zaproponowanie zmian w
dokumencie, zwłaszcza pod kątem dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz
zgodności z obowiązującymi przepisami.
• Koordynator przeprowadza wśród pracowników Villa Pallas , raz na 2
lata, ankietę monitorującą poziom realizacji SOM. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr
6.
• W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać
naruszenia zasad i procedur SOM w obiekcie.
• Koordynator dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez
pracowników, sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie
przekazuje przedsiębiorcy. Przedsiębiorca wprowadza do dokumentu niezbędne
zmiany
i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.

Przepisy końcowe

• Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia
2024 r.
• Standardy Ochrony Małoletnich są udostępnione wszystkim
pracownikom poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej Villa Pallas oraz w
recepcji obiektu.
• Standardy Ochrony Małoletnich są udostępniane gościom poprzez
umieszczenie na stronie internetowej Villa Pallas recepcji obiektu.
• Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione są w wersji zrozumiałej i
skróconej dla dzieci przebywających w Villa Pallas , w recepcji obiektu.

Lista załączników:

• Załącznik nr 2.: Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z
dzieckiem podczas identyfikacji.
• Załącznik nr 7.: Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia lub
wskazywać na krzywdzenie dziecka.
• Załącznik nr 10.: Jak rozmawiać z dzieckiem pokrzywdzonym
przestępstwem – wskazówki dla pracowników obiektów.

• Załącznik nr 11.: Sposoby reagowania na krzywdzące zachowania
rodzica/ opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka.
• Załącznik nr 12.: Wytyczne do standardów ochrony małoletnich w
zakresie uwzględniającym sytuację małoletnich ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.